Dissabte 18 d’octubre
vaig participar a la Jornada de formació de l'equip de crítica de la revista Faristol,
publicada pel Clijcat (Consell Català del llibre infantil i juvenil). A la
taula, moderada pel Pep Molist, hi vam seure l’escriptor Jaume Copons, l’ilustrador
i escriptor Bernat Cormand i jo. A la sala bona part de les persones
encarregades de redactar les crítiques de literatura catalana infantil i
juvenil que tots podem llegir a Faristol. Unes crítiques abundants i
periòdiques, dues característiques que no es troben a cap altre mitjà de
comunicació en català.
Els tres participants
a la taula vam fer intervencions força diferents: el Jaume, entre d’altres
coses que va dir, va disparar amb bala per afirmar que les crítiques de
Faristol massa vegades acusen uniformitat (ni massa dolentes ni massa bones) i
va demanar que no s’ajuntessin els cagarros (literal) amb els bons llibres. El Bernat va centrar-se en l’experiència del
seu llibre “El nen perfecte” (el text el signa Àlex González i ell mateix i les
il·lustracions també són seves, publicat per Sd) i en la polèmica i els
perjudicis que li han comportat determinades crítiques.
Pel que fa a mi vaig
exposar que la crítica que més dol és aquella que no es fa. Sobretot quan comences
a publicar i necessites més que mai difusió i orientació. A Catalunya, a més, n’anem
curts. Aquí no es dóna el fenomen que ha sorgit en la literatura en castellà (i
en anglès i en altres llengües) de bloggers i tubbers, lectors joves i
entusiastes (molts d’ells no tenen ni divuit anys) que de forma espontània
creen blogs, portals i canals de Youtube per parlar dels llibres que els
agraden. Per tant, el pitjor que et pot passar quan publiques no és rebre una
mala crítica, sinó que el llibre passi desapercebut.
A partir d’aquí vaig
explicar què n'espero de la crítica: que sàpiga on vivim i en quin mitjà publica, per exemple.
M’he trobat amb crítiques negatives en un mitjà on només se’n publiquen quatre
a l’any. Cal triar, llavors, un llibre que no agrada? I fer-ho aquí que som en
una situació de fragilitat cultural total? No dic pas que s’amaguin o es deixin
de fer crítiques negatives. Per exemple, trobo que a Faristol hi han de ser. Ja
he dit que és un mitjà que en fa moltes i que, per tant, és licit i necessari que en publiqui de favorables i que s'assenyali allò que no ho és tant.
Un cop entrats en
matèria entenc que el crític no té perquè agradar-li allò que faig, però cal que
jutgi el llibre amb el màxim d’objectivitat (a partir de la subjectivitat total d'una crítica), sabent valorar allò que té al davant
al marge dels gustos personals. Potser al crític no li agraden les novel·les
històriques però cal que sàpiga distingir si aquell llibre de novel·la
històrica és prou bo o no.
El tema de l’humor
també m’ha portat mal de caps. Penso que hi ha falta de sentit de l’humor en la
crítica. L’humor és fotut perquè entra dintre de l’àrea de la subjectivitat. Allò que a tu et fa gràcia a mi cap, i al revés. Però quan parlo de
falta de sentit de l’humor en la crítica ho lligo també al políticament
correcte. Per comentaris que se m’han fet o que he llegit d’altres autors,
penso que la pobra Astrid Lindgrend ho hauria tingut ben negre a Catalunya a
l’hora d’enfrontar-se a segons quins crítics i mestres... Així que vaig aprofitar per demanar que a l'hora de fer crítica es tingui en compte el perill que representa el políticament correcte.
També vaig demanar
que els crítics tinguin molt clara l’edat a partir de la qual va adreçat perquè
de vegades es passa per alt o hi ha errors. Que es valori amb justícia el
treball i l’autoria dels il·lustradors. Ells, potser, s’han incorporat al
projecte a posteriori, però sense ells el llibre no seria com és. Això tant per
bé com per mal. I tant va per defensar la descompensació de qualitat de text i
lustracions, com per assenyalar-ne l’equilibri. I que el crític contextualitzi el
llibre parlant de l’editorial i de la trajectòria del propi autor.
Sobre el contingut
del text vaig demanar que el crític posi al mateix nivell la trama i el
llenguatge perquè, no ho oblidem, el que fem o provem de fer és literatura. No tot és la
història, la coherència i els personatges. També hi ha (o hi hauria d’haver)
una voluntat estilística, un treball amb la llengua i una recerca de la
qualitat. I que si hi ha una falta absoluta de nivell literari que es denunciï
sense embuts. Això no vol dir que no pugui ser literatura dita de consum, però
que sigui de qualitat, si us plau. De fet l’altra demanda que vaig fer va ser
la de demanar la mateixa exigència a la crítica de la literatura infantil i
juvenil que la que es dóna (o en teoria es dóna) amb la de literatura per a adults.
I vaig
denunciar que algunes vegades les crítiques estan fetes únicament per als
prescriptors, per aquelles persones que saben que els llegiran, per als adults
a qui els entusiasmen determinats llibres. Són casos en els que s'oblida que els
llibres, en última instància, estan escrits perquè els llegeixin nens i nenes,
nois i noies. Sento que hi ha determinades crítiques fetes per mirar-se al
melic, per emmirallar-se en llibres exquisits que sospito estan massa lluny
del públic al que van adreçats. Cal que tinguem present què passa al carrer,
com són els lectors reals, què fan els nens i nenes de carn i ossos que
llegeixen o que volem que llegeixin, els nostres llibres i crítiques. Sí, el
món va massa ràpid i no podem permetre’ns quedar-nos enrere.
A partir de
l’experiència de la plataforma APE (Autors i Autores en Perill d’Extinció) vaig explicar que he
certificat que hi ha massa gent que hauria d’estar al costat dels autors que ens mira amb menyspreu, que considera que tot el que està escrit a
Catalunya és de qualitat inferior només perquè està fet aquí. I parlo de llocs
tan emblemàtics com per exemple la Universitat. Gent que, simplificant, troben que el
súmmum de l’excel·lència és un àlbum il·lustrat estranger. Jo també trobo que
hi ha àlbums il·lustrats estrangers que són boníssims, però demano que la
mirada s’ampliï, que es consideri igual a l’autor català, que es valoritzi
també la narrativa, la bona novel·la, el conte, malgrat estigui enquadernat en
l’humil rústica. La bona notícia és que sento que els autors estem en un moment
de canvi positiu. Que ens estem desacomplexant. Que les xarxes ens han permès
connectar-nos, conèixer a molts col·legues, saber, fer i desfer, crear una
plataforma com l’APE, i reivindicar la nostra feina amb fermesa.
Després vaig fer una
recopilació d’algunes de les coses no gaire bones que m’han caigut en les crítiques, com
ara l'acusació de ser guionista (alhora en el món del guió em queia l’etiqueta de
literària!), la de jutjar el meu text només des d’un punt de vista moral de
l’actitud dels personatges, han assenyalat que podia arribar a ser absurda o
han oblidat que el llibre era de capítols autoconclusius per dir que no tenia fil
narratiu.
De coses bones també
me n’han dit, també: que emociono, que el ritme narratiu era àgil, que el resultat
era divertit i en llegir-lo he sentit que el crític entenia la intenció i el joc literari
proposat.I tot seguit vaig explicar que tant les
crítiques bones com les dolentes les poso en quarantena. Totes les llegeixo
vàries vegades. Les dolentes al principi (i de vegades al final) foten
molt. I foten perquè de vegades creus que no t’han entès, però també perquè de
vegades assenyalen aquelles mancances que tu ja sabies, o que acabes de
detectar i et sap greu no haver sabut escriure millor. Però les bones també les
poso en quarantena. No s’hi val qüestionar les dolentes i imprimir i emmarcar
les bones. Cal saber veure amb el cap clar si la bona crítica és encertada i,
fins i tot, si allò que assenyala com a bo et pot servir per no caure sempre en els mateixos tics.
I ja per acabar vaig
fer una crida a l’equip de Faristol perquè aprofitin el tresor que tenen entre
mans. Ens queixem que hi ha poca crítica però a Faristol n’hi ha a cabassos.
Doncs que ho explotin! Que la pàgina web sigui més visitada, que es millori el
disseny, que les crítiques, aprofitant l’avantatge que ofereix internet, siguin
més llargues. Sí, vull crítiques més llargues i, per tant, més argumentades!
Que el disseny de la pàgina web de crítiques sigui més atractiu i que es
converteixi en una autèntica referència per a llibreters i mestres, però també
per a pares i mares. I els vaig convidar a un exercici de crítica: a imatge
dels crítics cinematogràfics que critiquen una mateixa pel·lícula (aquell típic
requadre on pots veure quantes estrelles li donen diferents crítics a diferents
pel·lícules), que facin el mateix. Un mateix llibre criticat per diferents
crítics. L’exercici serviria per visualitzar la sana disparitat de criteris i
també per normalitzar allò que ja es dóna tant en la crítica de literatura adulta
com en el cinema o el teatre.
Perquè sí, la
literatura infantil i juvenil també volem ser normals.
Nota: gràcies a l'equip de Faristol per convidar-me. Va ser una molt bona experiència!