Aquesta vegada el balanç
serà facilíssim: en tot el curs no he escrit ni un guió. Cap.
39+1
Després de treballar a
la sèrie 39+1 el mes de juny del 2014 vaig agafar vacances a l’espera de la
decisió de TVC sobre la renovació. La primera setmana de setembre ja teníem la
resposta: no. El motiu: les expectatives d’audiència no s'havien complert.
Més tard va venir El Crac. I també Cites. Les audiències han estat similars. Per
tant les raons eren unes altres. S’optava per sèries que aportessin novetat. A
mi em sembla molt bé. És més, em sembla la millor opció a nivell creatiu i
penso que aquesta ha de ser una de les funcions de la televisió pública,
arriscar i experimentar . Però no cal oblidar que 39+1 va ser un encàrrec
específic de la cadena i que a l’hora de definir l’encàrrec no hi va haver ni
gaire temps, ni gaire concreció.
L’escriptura de 39+1 va
ser maratoniana, esgotadora per molts motius, com la dificultat d’entesa
creativa amb realització, o perquè l’equip de guió no va tenir una interlocució
directa amb la cadena. També pel temps rècord (per curt) d’escriptura i el poc
pressupost (menys que El Crac i Cites). Al setembre em sentia amb les neurones
de guionistes foses, així que aprofitant l’avinentesa de la no renovació vaig
atorgar-me un any sabàtic de guionista. Autoconcedit.
Pensava, però, que no
podria complir-lo. Que alguna cosa sortiria. I no. El món audiovisual a
Catalunya ha canviat i el funcionament cada cop és més incert i demana més
iniciativa personal. I com que jo estava d’any sabàtic d’iniciativa personal en
vaig tenir zero. Perquè un any sabàtic o es fa o no es fa, coi. També sé, però,
que molts companys que han buscat feina o han generat projectes no se n’han
sortit. I cada cop són més els guionistes que es refugien en feines estables i,
per exemple, es reincorporaren a la docència o sol·liciten feines
d’administratius. Sí, la dura realitat també en el camp de l’audiovisual. Un
ofici que pot semblar molt glamurós però que pateix la crisi igual que els
arquitectes o els dissenyadors gràfics.
Entremig he parlat
d’algun projecte amb guionistes amb qui tinc bona amistat que no hem tirat
endavant perquè tots estàvem amb altres temes i sobre els que espero poder
tornar-ne a parlar el proper curs.
Estupefacta per les Cites
He assistit a una
xerrada sobre com es treballen els guions de la sèrie Cites, amb els guionistes
Iván Mercadé, Dani González i Edu Sola. La xerrada va ser interessant, però em
va deixar estupefacta per algunes de les idees que va expressar el cap de
guionistes, l’Ivan Mercadé, com ara que als guionistes que hem treballat en
sèries en equip no se’ns pot valorar pel nostre currículum, perquè no se sap
mai quin tipus de feina fem ja que queda diluïda en l’equip, o que per optar a
Cites cal passar sí o sí una prova que consisteix en escriure 25 pàgines gratis
en una setmana. O que és universalment conegut que els guionistes a casa tendim
a perdre el temps... si Dickens aixequés el cap li mostraria els exemplar d’Oliver
Twist i Els papers pòstums del Club Pickwick escrits alhora, un pel matí i l’altra per la
tarda, perquè comprengués que la literatura i bona part dels guions s’escriuen
a les cases dels escriptors. Sí, Dickens no era guionista. Però ara ho seria, ho
també ho seria. I sí, els guionistes també som escriptors. I cal saber que
totes les sèries escrites a Catalunya s’han escrit... a les cases dels
guionistes. Totes. Amb reunions a les productores o a sales de reunions de TVC,
però la feina te l’endús a casa i la fas tu sol i si no l’entregues a temps no
se’t torna a contractar. Això és ser un guionista professional. I que consti
que em sembla vàlid escriure a la productora, però que un model sigui vàlid no
significa que l’altre no ho sigui.
|
Charles, perdent el temps a casa seva. |
L’Ivan Mercadé també va
explicar coses positives, és clar, com que els guionistes van tenir prou temps
per coure el projecte. O que s’ha apostat per veus joves. I que les trames que
més els han satisfet, són aquelles generades de cap i de nou, enlloc de les
tres trames comprades del format original (Dates,
UK, Bryan Elsley).
Equips de guió: on són les dones?
Un altre dels actes en
el que vaig participar va ser la taula rodona Les
guionistes de televisió parlen, en el marc del Festival de Films de Dones,
organitzada per Drac Màgic, al costat de la Yolanda Barrasa, la Marta Molins, l'Anaïs Schaaf i la Carmen Abarca. Per preparar-la vaig fer un recompte sobre la
presència de dones guionistes als equips de guió de TVC dels últims mesos. I
tot i que ja sabia que el resultat no seria igualitari no m’esperava que fos
tan contundent:
·
Hi ha equips de només homes (El Crac,
Còmics, APM, El convidat)
·
Hi ha força equips amb més homes que dones (Tria
33, Cites, Crackòvia, Polònia, Oh Happy Day, Club Super3, El Foraster)
·
Hi ha pocs d’equips paritaris o gairebé (La
Riera, Divendres, 39+1)
·
I, atenció,
no hi ha ni un sol equip de només dones.
Ni un. Són un tabú?
O sigui, que el panorama
està difícil i si ets dona, encara més. Cal posar-se les piles.
Hi ha qui diu que el futur és transmèdia.
Hi ha qui aposta per
buscar noves portes on picar, com ara Movistar series.
Hi ha qui plega.
Hi ha qui mira
exclusivament les possibilitats d’Internet.
I també, és clar, existeix
la possibilitat d’escriure per a les cadenes i productores tal i com s’ha fet fins ara.
Els què faré els propers
mesos és una incògnita. Em caldrà desvetllar-la.
NOTA: L'Ivan Mercadé m'ha escrit per respondre a les meves al·lusions. Com que el seu comentari excedia els espais permesos afegeixo el seu escrit, i la meva resposta posterior, aquí.
"Hola Anna, sóc l'Ivan Mercadé, el pitjor guionista del
món.
I també sóc pare de dos nens i tot i que intento fer-ho el
millor possible, ho faig fatal. Però intento equivocarme
essent coherent amb el que vaig aprenent de la meva
experiència com a pare.
El mateix faig amb la meva feina i això és el que intentava
explicar a la conferència a la que vas assistir amb
estupefacció. Intentaré raonar per parts els diferents punts
que comentes:
1-La valoració dels guionistes pels currículums a sèries.
Ho sento, però la meva experiència personal tant com a
guionista, com a cap de guionistes fa que pensi així.
Evidentment que miro el currículum a l'hora de buscar
guionistes pel meu equip, però li faig un cas relatiu tant per
lo bó com per lo dolent. Tu mateixa expliques en aquest post
les circumstàncies que envolten l'última sèrie en la que vas
treballar (39+1). Falta de temps, falta d'entesa amb
realització, poc pressupost. No creus que si aquesta fos la
teva única experiència com a guionista seria injust que et
valorés per aquest treball?
Igualment crec que es veritat que quan portes un equip saps
molt bé qui et dona què. Per exemple si algú volgués fer un
equip per una sitcom i volgués pescar en l'equip de CITES
perquè alguns dels capítols li ha fet gràcia, no podria venir
i agafar a qualssevol dels guionistes, perquè evidentment hi
ha guionistes de l'equip que controlen més l'humor que
d'altres i aquests són els que han fet les cites "amb tocs
d'humor"
Per últim. Ja he patit un parell de cops l'experiència
d'agafar a algú pel seu currículum i trobar-me amb què després
el resultat dista molt del que havia vist en els treballs
previs.
2-La prova.
Altre vegada tiro d'experiència personal. No crec que hi
hagi un métode bo i sí, trobo que és injust haver de passar un
"càsting". Sobretot quan tens uns anys d'experiència com a
guionista. Però, de quina altra manera poden accedir al mercat
laboral els joves guionistes si només hem de fer cas al
currículum? Per configurar l'equip de CITES vam fer 32 proves,
que junt amb l'entrevista personal i el currículum ens va a
ajudar a fer un equip collonut. Vist el resultat, jo ho
tornaria a fer entenent que hi hagi molta gent del sector que
es negui a fer proves igual que hi ha actors que es neguen a
fer càstings.
3-Treballar a casa o a la productora.
Aquí lamento si et va semblar que generalitzava amb el tema
de treballar a casa. És evident que hi haurà mil exemples
sense haver d'arribar a Dickens on es té la capacitat de
treballar a casa. Posats a posar exemples jo podria parlar de
les "writers rooms" americanes d'on han sorgit les millors
sèries de la història. Penso que el mateix Dickens hauria
gaudit de formar part d'una writers rooms. Però sobretot crec
que a casa cadascú té les seves circumstàncies. TInc
guionistes sense aire acondicionat, altres que si treballessin
a casa a l'arribar la parella els diria "No has anat a
comprar? No has tret la rentadora?". A mi m'agrada pensar en
la feina de guionista com una feina més i no entenc perquè
nosaltres l'hem de fer a casa. A més no hi ha res millor que
compartir el viatge. A més, en les 32 entrevistes que vaig
efectuar per fer l'equip de Cites hi havia un tema en comú que
tu mateixa en parles al post. La desconnexió entre creació i
realització. Nosaltres al tenir els dos equips junts fem que
el guionista s'impliqui molt més en la realització de la
sèrie. Dinem junts amb l'equip, assistim als assajos amb els
actors, als càstings, als visionats de primeres versions de
muntatge. De veritat és tant dolent això??
Si a Catalunya s'han escrit així les sèries fins ara ha
estat per evitar que persones que estàn en règim d'autònoms
tinguin un lloc de treball fixe i rebin una inspecció. No fem
d'un "pedaç" una virtut.
Dit això, torno a dir que aquesta només és la fórmula que
jo utilitzo i que espero anar millorant amb l'experiència. Hi
ha tantes fórmules de ser guionista, com de ser pare i cadascú
ha de trobar la seva.
Una abraçada Anna. Només intento explicar-me perquè crec
que al final si vinguèssis a la nostra feina i veiessis com
funcionem no series tant crítica. Estàs convidada quan
vulguis. "
I ARA LA MEVA RESPOSTA:
"Hola Ivan
Crec que estem d'acord en moltes coses. Per exemple, que intentem
ser bons pares però que sentim que ho fem fatal. Com has pogut
comprovar aquest sentiment l'he convertit en una reivindicació de la
imperfecció i el sentit de l'humor. Que pel que sembla tu també
tens. M'agrada!
Tan sols que en sentir-te a la taula rodona em van sonar algunes
coses tan malament... potser van ser les formes.
Trobo imprescindible fer proves a un guionista jove. Jo mateixa en
vaig fer en el seu moment. Però no es pot generalitzar a tota la
professió. Es poden demanar guions escrits de cada guionista. I no
cal que siguin la V7 que s'ha enviat després que realització demanés
això i allò. Pot ser la V3 de la que tant content estaves. Això ens
ha passat a 39+1, i si m'ho demanessis no t'enviaria el guió passat
per moltes mans, t'enviaria les meves trames escrites i dialogades
només per mi.
Es poden demanar opinions a caps d'equip. Ells et diran qui
funcionava i qui no, igual que tu ara ja pots dir qui ha funcionat a
Cites i qui no.
Jo no sé si acceptaria fer una prova per Cites. No, no la faria i
ara sé que tu ho entendries.
Sobre el lloc on treballar tens raó quan dius que no se'ns vol
contractar. Però el contracte no té perquè venir lligat a la
presència diària a la productora. Cada cop hi ha més flexibilitat en
aquest aspecte en el món laboral "normal". De fet jo sóc una persona
que sóc feliç treballant a casa. I quan treballo a una sèrie
m'agrada la combinació de reunions maratonianes a la productora i de
tornar a casa i treballar i abstreure'm en silenci (9 a 17hores
sense nens) escrivint. Vaig treballar 2 anys com a autònoma al
Super3 però m'hi feien anar. Tenia moltes avantatges com totes les
que tu has dit, però també molts inconvenients per la falta de
silenci.
Sobre l'entesa entre guió i realització s'acaba imposant el model de
producció executiva. A 39+1 si haguéssim treballat com vosaltres no
hi hagués hagut més entesa. Era un tema sobre qui tenia l'última
paraula. Qui manava creativament. I el guió era el tercer escalafó
per sota de producció i realització.
però crec que la meva esmena no era al mètode que proposes, que
trobo molt i molt vàlid. Si no al fet que en dir-ho d'aquella manera
estaves dient que tots els guionistes a casa perdem el temps. I no
és així. No es publicaria ni una novel·la, ni s'hagués emès cap
guió.
A mi em sembla que el tema de la cotització (autònoms o règim
general) no té perquè implicar ser allà diàriament o a casa. Es pot
combinar i cotitzar com sigui. Bé, si vols tenir la gent cada dia de
dilluns a divendres no, ja ho sé, perquè si no seria frau de llei.
Però ja entens el què vull dir.
Altra cosa és que ha costat molt aconseguir que hi hagi preus i sous
mínimament dignes i que cal que entre tota la gent de la professió,
amb la nostra actitud personal, ajudem a no fer passos enrera. El
GAC ja porta 17 o 18 anys anys en marxa i estaria bé donar suport a
la seva tasca. La gent jove ja ho vas dir, es mor per treballar,
però no es pot acceptar que acceptin qualsevol cosa. Es pura lluita
de drets obrers per una vida laboral digna.
Per tant, vull que entenguis que no sóc gens crítica amb el vostre
sistema. Tot el contrari. El trobo bo.
El que no voldria és que per lloar un sistema calgués criticar
l'altre.
No hi ha una sola manera bona de treballar. Igual que no hi ha una
sola proposta de final bona.
Gràcies per escriure'm"
Amb l'Ivan ens hem intercanviat un darrer mail final en el que ha quedat clar que les nostres postures s'havien acostat. I que ell defensa al màxim les condicions laborals dels seus guionistes.