Fa
dies que dóno la tabarra a tohom amb la meva última lectura, Homicidio, la
crònica periodística que va escriure David Simon, d'un any a la
unitat d'homicidis de Baltimore el 1988. Va ser el seu primer
llibre i la via d'entrada a la televisió del creador de The Whire
(Tots drets!). Homicidio és tan bona que et trobes llegint la
descripció d'una autòpsia sense encongir el gest. O desitjant
saber-ho tot sobre un mort. T'enamores de la colla d'inspectors
comandats pel tinent D'Addario i pateixes quan no resolen un cas,
t'alegres quan encadenen tres resolucions i somies en saber tant com
ells sobre la part fosca de la condició humana. A Homicido l'excusa
de la mort, omnipresent com mai, tractada amb franquesa com poques
vegades, ens du a parlar de la vida. Perquè l'eix sobre el que gira
tot el llibre és això, la vida, la vida merdosa i miserable de la majoria dels
morts i la vida professional i també la personal dels inspectors. I de la violència, crua i abassegadora, en la que viuen quotidianament un munt de persones a Baltimore.
Aquest
llibre és la clau que et permet entendre perquè The Whire és tan
bona. David Simon va fer un camí invers al que fem molts guionistes.
Del coneixement de la realitat va passar al món de la ficció i The
Wire és la ficció més real que s'ha fet per televisió en molt de
temps. Si hi ha un munt de pel·lícules i sèries (d'aquí, d'allà
i de tot arreu) que no funcionen és per falta de documentació,
perquè es parla del que no es coneix, perquè l'arquetip s'ho menja
tot.
Fa
temps que dic que els guionistes de segons quines sèries hauríem
d'haver trepitjat una presó, una comissaria, un barri de merda, un
jutjat, unes urgències d'hospital públic, un institut d'extraradi,
una junta d'accionistes... I cal ser justos i explicar que si no es
fa és perquè les empreses que fan i compren les sèries no ho
troben necessari, perquè no hi ha temps, perquè ens creiem molt
llestos... Tot i que, per sort, la tendència està canviant.
Evidentement
ni Homicidio ni The Wire són bones només perquè es basen en la
realitat. Homicidio és un llibre excel·lent, ben escrit, que
t'apropa fins a la punta del nas tantes i tantes persones (totes
reals, no hi ha res, cap cas, cap nom inventat) fins a fer-te comprendre el perquè de la seva manera de funcionar, del seu humor, de la necessitat de viure la feina amb normalitat. El llibre té una
estructura sòlida i lineal. No és tan sols que passa un any
cronològic. Hi ha d'altres bigues que sostenen l'edifici. El cas de Latonya Wallace, la nena assassinada, és,
també, un dels pilars del llibre. Igual que el procés de
coneixement del lector sobre tot el que envolta una unitat
d'homicidis. Una explicació que es fa de forma coherent:
primer el reconeixement de l'escena on s'ha trobat el cadàver i
després els interrogatoris, les investigacions, la burocràcia, la
jerarquia, les autòpsies, els fiscals, els jurats, la presó... És
una crònica periodística, sí, i excel·lent literatura, també.
I
de regal, al final David Simon t'explica quin va ser el camí
professional des del llançament del llibre, que va passar per
participar en algun guió de l'adaptació del llibre a sèrie, per
després escriure el llibre The Corner (La esquina, recentment
publicada per Principal de los libros, la mateixa editorial de Homicidio),
fer-ne una sèrie i acabar creant la meravella de The Wire.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada