18 de febrer 2011

Una noia N.O.R.M.A.L.


En quin moment comença la creació d'un llibre? És una pregunta que llanço sovint als nens i joves quan els visito a les aules. Tinc molta cura a no parlar d'escriptura, perquè la feina d'escriure no està feta només d'hores de tecleig. De vegades costa però sempre trobem la resposta: comença en el moment que decideixes inventar una nova història.

Una noia N.O.R.M.A.L. (Editorial Cruïlla) va arrencar esmorzant amb la Montse Ingla. Per què no t'empesques una col·lecció per a adolescents? Uns llibres per a noies que comencen la secundària? I per què no? Vaig rumiar jo. Després de Canelons freds (Premi Gran Angular 2008) havia encetat un llibre per a joves, que ara dorm i reposa esperant el seu moment, i no havia tornat a trepitjar el gènere. Em vaig imposar dues condicions: divertir-me i fer històries que sentís ben meves. I després de tafanejar quines col·leccions hi havia publicades per aquest tipus de lectores vaig saber què NO volia: cursileria, única preocupació pels amors i el què posar-se, històries d'institut... I sí, seria sobretot per a noies, però els nois no caurien narcotitzats sobre les pàgines dels llibres en cas que decidíssin llegir-los. Fins i tot els agradarien.

Darrerament les idees cristal·litzen al meu cap minuts abans d'adormir-me i aquella nit, de cop, després de dies i dies de pensar i descartar, se'm va acudir: la protagonista està farta de la seva família i vol guanyar diners per tocar el dos. El motiu és totalment marcià, ella, que viu a una barriada, somia en fugir als Estats Units per cuidar cavalls. Cada llibre, per tant, hauria d'estar centrat en un ofici o dedicació que li permet obtenir uns quants, pocs, ingressos. També hi ha dues amigues, un noi al que la Ru no fa ni cas, un pare, una mare i dos germans... Però la protagonista és ella, la Ru, una mossa del morro fort. Un personatge tan decidit no havia de ser precisament normal... i el segon llampec de la nit em va il·luminar el cervell, ja tenia el títol de la col·lecció: Una noia N.O.R.M.A.L unes sigles que expliquen com és la noia, la Ru. I un misteri que no penso revelar, encara.

Penso divertir-me amb les vostres propostes per fer més curta l'espera fins el 23 de març, dia del llançament dels dos primers títols de la col·lecció.

Què significa N.O.R.M.A.L ?

Va, vinga, atreviu-vos.

"Amics monstruosos" finalista del 11è Premi Atrapallibres (9 anys)

"Amics monstruosos" finalista del 11è Premi Atrapallibres (9 anys)

"L'últim violí" finalista del 10è Premi Atrapallibres (9 anys)

"L'últim violí" finalista del 10è Premi Atrapallibres (9 anys)

"Una noia N.O.R.M.A.L. s'ofereix de cangur" finalista del 16è Premi Protagonista Jove (13-14 anys)

"Una noia N.O.R.M.A.L. s'ofereix de cangur" finalista del 16è Premi Protagonista Jove (13-14 anys)