27 de març 2012

Llegir perjudica greument la salut


Dies de xerrades, de trobades amb lectors a les escoles i instituts, d’anar i venir, de voltar, de mirar als ulls a les persones que han dedicat temps a llegir els meus llibres o que han aconseguit que els lectors se’ls llegeixin amb interès i curiositat. Quan surto d’una aula em noto cansada. He estat només una hora però he procurat que fossin uns minuts entretinguts, interessants, fins i tot divertits i intensos. No sé com s’ho fan els mestres per conservar l’energia al llarg del dia.

Algunes de les preguntes es repeteixen, són petits clàssics (“Quant trigues a escriure un llibre? En qui t’has inspirat?...) però qui fa la pregunta sempre és diferent i, per tant, la resposta té matisos també diferents. En alguns llocs la pregunta és al principi i em serveix per fer una broma que trenqui el gel, en d’altres cap al final i ho aprofito per explicar algun concepte del que no s’ha parlat... O potser alguna pregunta original  que m’han fet abans em serveix per enriquir la resposta de sempre.

Normalment els lectors s’han preparat preguntes per fer-me. Llavors els faig una petita introducció i tot seguit passo al torn de preguntes. L’altra dia me’n van arribar a fer 50! No vull que una llarga explicació inicial aixafi la guitarra dels que s’han preparat la pregunta i esperen el moment per plantejar-la en veu alta, i escolten com l’autora se la contesta ella sola. Però si hi ha poques preguntes o cap, llavors explico el meu ofici i parlo sobre la  imaginació. No deixo anar un rotllo i prou. Duc aquesta petita caixa d'eines de debò amb les eines d’una escriptora. 



És plena de petits objectes que em serveixen per fer més comprensible el meu ofici a totes les edats. Però, insisteixo, no sempre apareix perquè senzillament no cal. Un altre recurs és un Power Point sobre la imaginació. El faig servir de vegades com  una manera d’iniciar el tema sense parlar directament del llibre que han llegit.

Ahir per la tarda em vaig estrenar fent una xerrada diferent. No es tractava de parlar de cap dels meus llibres sinó d’animar a la lectura a alumnes de primer i segon d’ESO de l’Institut de Viladecavalls. Hi vaig anar convidada per la Georgina Peroy, la mestra que dirigeix el club de lectura de forma magistral. La trobada va anar molt bé. Eren vora uns 60 alumnes que van seguir les meves explicacions i el Power Point que les acompanyava amb atenció, rient amb els acudits del Calvin, la Mafalda i d’altres que vaig incloure. Que van ser tant respectuosos que no van gosar riure amb una foto meva de petita que vaig incloure perquè riguessin de gust. I als que, em sembla, vaig fer pensar i reflexionar una miqueta sobre l’impacte que pot tenir la lectura a la seva vida.

Vaig titular la conferència amb un nom potent i que els deixés descol·locats: LLEGIR PERJUDICA GREUMENT LA SALUT. I va funcionar. Al llarg d’aquella estona vaig procurar ser el màxim de sincera (amb ironia i sense) per dir-los que la lectura provoca insomni, mal de canell i cervicals, marcianisme,... i també et converteix en algú perillós per a segons qui perquè penses, et coneixes més a tu mateix, adquireixes coneixements d’una forma més profunda i d’altres nefastes conseqüències que la gent que ens vol ignorant i adotzenats no desitja pas que visquem. I que si vivim en  una civilització basada en la transmissió de la informació de forma escrita, la lectura té una importància cabdal a l’hora d’ajudar-nos a dominar el llenguatge. Tot fent servir com a base la meva experiència personal, fotos d’autors, polítics, científics, cuiners, acudits gràfics, textos breus i fotos diverses. Va ser una molt bona experiència i gairebé no em va caldre consultar les targetes que tenia a la mà per si em perdia o m’oblidava d’alguna dada important. I espero poder-la repetir en algun altre institut.

Vaig demanar als alumnes que si volien que em deixessin comentaris sobre què els havia semblat. Espero que s’animin i tots puguem llegir les seves opinions.

Nota: gràcies a tots els que aquesta setmana m’heu ajudat a través del Facebook i del Twitter aconsellant-me i animant-me per la xerrada de Viladecavalls. Visca la generositat.




4 comentaris:

miguel ha dit...

Hola, soc un alumne de l'Ins Viladecavalls, vaig estar present a la xerrada, va estar molt interesant, i molt emotiva. Per el que fa la presentació, em va agradar molt personalment, ja que hi habia una mica de tot, com diapositivas originals, interesants...
La primera diapositiva, "Llegir perjudica graument la salud", va ser la que més em va agradar, ja que creia que tenia tota la rao del món.

Anònim ha dit...

Es molt interesant!
Mencanta!

Anònim ha dit...

Hola Anna, em va agradar molt la teva xerrada.
Ets molt espontània i divertida, m'ha enganxat molt la teva frase: "Llegir es perjudicial per la salud"
Salut Anna!

Aïda.

Anna Manso ha dit...

Gràcies! Jo també m'ho vaig passar molt bé! I, he, he, he, m'agrada saber que la frase us va atrapar. Espero que tornem a veure'ns una altra vegada. I ara ja sabeu què passa si llegiu... ;)