Com puc fer balanç sobre
el meu ofici d’escriptora de llibres al llarg d’aquest 2014-15? Em costa. Em
costa molt. Ha estat un any difícil en el que he estat a punt de tirar la
tovallola. Bona part de la culpa la té la sensació que l’ofici d’escriure
llibres està descatalogat. Que sí, que la gent fa cara d’interès i fins i tot
d’admiració quan els explico a què em dedico, però que després aquelles
mateixes persones expliquen davant meu, sense cap mena de pudor, que des que
tenen lectors electrònics ja no compren llibres, senzillament se’ls
descarreguen sense pagar. Gent que fins llavors entrava a llibreries i comprava
amb regularitat ara s’han passat al no pagament, tot i que la seva economia
encara els permetria fer-ho sense cap tipus de problema.
Ofici, consideració social, APE
La consideració dels
oficis vinculats a la cultura ha baixat en picat. Què ens ha passat com a
societat per haver arribat fins aquí?
Ningú discuteix que un
mestre hagi de cobrar un bon sou. Però massa mestres neguen als escriptors la
possibilitat de viure del seu ofici quan segueixen optant per les nostres obres,
perquè els agraden, però trien la fórmula de la socialització mal entesa del
llibre literari a l’aula. I qui diu mestre diu químic, advocat, forner,
administratiu, etc. Tots gent que treballa i que forma part d’AMPA que fomenten
aquesta pràctica i que de ben segur s’escandalitzarien si algú els imposés de
forma unilateral una rebaixa del sou de més d’un 50%. I això només per parlar
de l’aspecte econòmic...
Quan era petita a la
meva família es donava molta importància al foment de la cultura, especialment
de la catalana, en aquell moment tan fràgil. Això significava comprar i llegir
llibres en català, estar subscrits al Cavall Fort i a l’Infantil, a
l’Enciclopèdia Catalana, i també portar els fills a veure teatre, cinema,
museus i exposicions. Era un comportament habitual entre aquells que defensaven
la nostra llengua que ha canviat radicalment. Ara seguim parlant de defensar la
llengua i la cultura, i fins i tot ens hi manifestem, però el gest efectiu s’ha
perdut. Ara el que es porta és “estalviar” diners en llibres literaris. Podria
ser el lema del país. Algun dia algunes AMPA i escoles hauran de fer balanç del
seu paper en aquest aspecte. I mentrestant tots anem dient que la lectura és
importantíssima i que és un desastre tan gran que els nens i joves no
llegeixin...
Formo part de la
plataforma APE (Autors en Perill d’Extinció), que aquest any ha seguit
treballat de valent per fer entendre que aquesta via condueix al país a
l’empobriment cultural. I que, evidentment, la socialització mal entesa dels
llibres literaris a l’aula és tan sols la punta de l’iceberg. Que han de canviar algunes pràctiques editorials nefastes, algunes maneres de funcionar de certs llibreters o cadenes de llibreries, que el paper de les institucions hauria de ser diferent... Tot això existeix i ho sabem. La foto que veieu, és de l'Eduard Màrquez i jo compareixent a la comissió de Llengua i Cultura al Parlament, l'octubre passat, en representació de l'APE. Però en un moment decisiu ens vam trobar només amb el suport incondicional de la Laura Borràs de la ILC
i, finalment, de l’AELC, a banda del suport verbal dels partits polítics que no es va poder testar de forma real. Però com que sóc de mena tossuda sé
que seguiré fent feina perquè les coses canviïn. El com i amb qui ho faré això
està per veure ,i em prenc l’estiu de vacances mentals per tornar al setembre
amb empenta per trobar la resposta.
Llibres publicats





Com sempre vaig signar
llibres per Sant Jordi, però aquest any vaig tenir la sensació que la diada que
tan m’estimo no m’agrada tal i com està organitzada. Signar a la Casa del
Llibre al costat del Risto Mejide i amb tanques al davant no va ser el millor
que m’ha passat a la vida. I tampoc m’agrada signar la darrera novetat i prou.
Aquest tema també el tinc a la nevera, pendent de rumiar què faig de cara al
Sant Jordi del 2016. Potser el mateix. Potser no.
Escriure
He escrit i segueixo
escrivint. Ara ho faig sabent que compto amb el suport de la Sandra Rodericks
de l’agència
literària Ute Körner. És la primera vegada que he contractat una agent
literària que m’ha tret el pes de la gestió feixuga dels drets, contractes i
trucades, que fins ara havia portat jo sola. A banda d'oferir-me la seva complicitat i bona entesa i la possibilitat d'intentar la venda de drets a altres llengües.
Com ja he dit he tingut
moments durs en els que m’he plantejat molt seriosament plegar, buscar una
feina “normal”, deixar de banda la precarietat del món del guionista freelance
i de l’escriptor professional. Canviar d’ofici i transformar aquesta escriptura
en una dedicació extra. Sí, passar-me al món dels que tenen una feina que no té
res a veure amb l’escriptura i, a més, escriuen. Ara estic en ple procés
d’escriptura d’un projecte nou. Se me n’ha acudit un altre. Tinc també ganes de
fer coses noves de guió. El meu ofici m’agrada. M’agrada bestialment. També el
trobo molt bèstia. A veure quin dels dos aspectes s’imposa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada