06 de juny 2013

El cove de les paraules 2012/13




Aquest curs que està a punt d'acabar he viscut una primavera frenètica de projectes, idees, anades i vingudes. Tantes que no he tingut temps d'explicar gairebé res. Començo avui i poso al dia aquest blog tan maltractat parlant del Cove de les paraules. Més endavant explicaré la meva experiència amb VoxPrima i les sessions de Pictoescriptura, els guions del programa Una mà de contes i l'estrena dins del festival Grec (Minigrec), del primer text que escric per a teatre, adreçat a públic infantil. Només avanço que es diu “Perduts a la Viquipèdia”, que es farà al teatre Poliorama de Barcelona el 6 i 7 de juliol, que la informació la teniu aquí i que les entrades les podeu comprar aquí.

Quarta edició del Cove de les paraules
Ja fa quatre anys que el Cove de les paraules es va posar en marxa i cada curs ha representat un pas endavant. El projecte d'animació lectora per a nens de quart de primària de la ciutat de Salt segueix comandat per dues persones tant potents com la Bàrbara Arjona, bibliotecària de la sala infantil de la Biblioteca Iu Bohigas de Salt, i el Pep Culell del Centre de Recursos Pedagògics del Gironés. Sense ells el cove no seria el cove.

L'objectiu, com sempre, és que el nens llegeixin, observin, investiguin i escriguin. Fins ara s'havia utilitzat un blog com a eina de comunicació. Era aquí on s'anava informant que totes les classes s'havien llegit el llibre acordat, que fins el curs passat era el meu llibre La Rita fredolica i que aquest any s'ha canviat per l'Oulembe el saurí, escrit pel Joan de Déu Prats i il·lustrat per l'Àfrica Fanlo. El motiu no és altre que les ganes de parlar de l'aigua i de l'entorn natural que els envolta i el llibre és una bona eina perquè amb una història senzilla i preciosa, la persecució d'un núvol, planteja preguntes i paradoxes. 



Però no ha estat l'únic canvi perquè del blog, s'ha passat a una wiki, una web amb accés només per a persones autoritzades que no és més que una llibreta comú on poder escriure i treballar de forma conjunta. Un cop acabat i revisat el projecte la feina (neta, polida, endreçada) s'ha passat al blog del cove perquè tothom el pugui consultar públicament. 
 

La manera de funcionar ha estat també una mica diferent:

  1. Lectura del llibre Oulembe el saurí. Al llarg del primer trimestre tothom havia de llegir el conte.
  2. Visites guiades al riu Ter i a les deveses de Salt. Al segon trimestre, de la mà de la magnífica educadora ambiental Helena Rodríguez, visitaven el territori natural de Salt, amb l'objectiu d'observar i prendre notes per després inventar un personatge de ficció.
  3. Articles. Simultàniament, els vaig escriure a les pàgines de la wiki alguns articles al voltant de l'escriptura per anar escalfant motors.
  4. Creació de 13 personatges. Cada classe inventava un personatge de ficció basat en les observacions naturals fetes a les Deveses i que després hauria de formar part d'una llegenda que també caldria crear de nou. No ho feien les 13 classes de cop, sinó que, setmana a setmana, dividits en 4 grups, escrivien el seu personatge a la wiki. Jo els feia suggeriments i correccions i ells acabaven de polir la seva creació. Una classe tenia dues setmana per escriure, corregir i polir el seu personatge. Per tant, aquesta fase va durar 8 setmanes.
  5. Creació de 4 llegendes. Amb els personatges creats ara calia inventar les 4 llegendes. Ho vam fer amb la tècnica dels anys anteriors del conte conjunt. Jo començava la història, partint de la feina feta amb la creació dels personatges de cada grup, una classe continuava, jo feia l'enllaç, una altra classe continuava i així fins que una classe tancava la llegenda. Hi havia grups de 4 classes i grups de 3 i les llegendes, per tant, tenien més o menys capítols segons aquest condicionant. L'important era que cada grup, alhora d'escriure el seu capítol, comptava amb el personatge que ell havia creat però també amb els de les altres classes que formaven part del seu grup. I que també vam introduir la correcció. La classe penjava la primera versió, jo els feia preguntes i correccions i ells tornaven a penjar la versió definitiva amb modificacions.
  6. Tancament del projecte. El 31 de maig, al teatre de Salt, es va fer l'acte de tancament del projecte. Allà els nens i nenes van veure com els seus personatges cobraven vida. Els alumnes de 1r del Grau Superior d’Animació Sociocultural i Turística de l’IES Vallvera de Salt, van representar cada personatge amb la tècnica del teatre negre. Aquí teniu un vídeo. 



Després van parlar les autoritats, vaig pujar a l'escenari amb la meva caixa d'eines d'escriptora, farcida d'objectes que val fer veure com havien treballat i, finalment, es va repartir a totes les escoles el llibre amb la feina feta: Un cove de llegendes



La intenció és tornar a repetir El cove de les paraules el proper curs però l'economia mana i un projecte que anima a llegir, escriure, imaginar i els fa sentir part d'una mateixa ciutat, perilla. Espero que us pugui explicar que les institucions permetin que el Cove tingui llarga vida.

Per visitar el blog del Cove de les paraules cliqueu aquí







"Amics monstruosos" finalista del 11è Premi Atrapallibres (9 anys)

"Amics monstruosos" finalista del 11è Premi Atrapallibres (9 anys)

"L'últim violí" finalista del 10è Premi Atrapallibres (9 anys)

"L'últim violí" finalista del 10è Premi Atrapallibres (9 anys)

"Una noia N.O.R.M.A.L. s'ofereix de cangur" finalista del 16è Premi Protagonista Jove (13-14 anys)

"Una noia N.O.R.M.A.L. s'ofereix de cangur" finalista del 16è Premi Protagonista Jove (13-14 anys)